Dan blijf je toch lekker doen wat je al doet...

True ownership | Groei & Winst

Achterblijvende verkoopresultaten zijn dikwijls niet het resultaat van een achterblijvende markt. Veel vaker liggen onvoldoende gefundeerde strategieën (doel en doen) hieraan ten grondslag. Ook is er vaak sprake van onvoldoende sturing en coaching, gebrek aan ownership (in de top) en onvoldoende voorbereidingen hetgeen leidt tot foutieve commerciële keuzes en daarmee minder rendement. 

Als zeer ervaren commercial manager help ik u en uw organisatie (team) graag in het accelereren van uw groei en uw winst.


Dit doe ik door samen goed te kijken naar de huidige organisatiestructuur en welke mogelijkheden en/of veranderingen toegepast dienen te worden om meer resultaat en werkplezier uit de organisatie te halen (of een specifiek team).


Internationaal Netwerk

Ik heb op internationaal niveau diverse management functies bekleed in de Food en Feed sector. Ik heb mogen werken met grote internationaal opererende klanten, Local Leaders, complexe onderhandelingen voorbereid en gevoerd, internationale teams aangestuurd, nieuwe business units opgestart en nieuwe merken / product marktcombinaties (inter)nationaal gelanceerd. Daarnaast heb ik intern diverse afdelingen geherstructureerd, nieuwe organisatiestructuren neergezet en change management veranderingen doorgevoerd. En uiteraard een goed en sterk netwerk. 

Mijn diensten

Zo maar wat vragen....


  • Waar bent u momenteel het meeste trots op?
  • En wat heeft dit alles tot een succes gemaakt?
  • En wat wilt u nog meer bereiken? 
  • En waar loopt u dan tegen aan dat u dat nog niet heeft bereikt?
  • Welke belemmeringen zijn er die deze groei tegenhoudt?
  • Hoe borgt u dat u niet in gelijke pas loopt met uw concurrent maar dat u een stap vooruitloopt samen met uw klant(en)?
  • Hoe komt het dat een team of specifieke afdeling met zoveel potentieel toch niet maximaal rendeert? 


ACIM adviseert en ondersteunt bedrijven & organisaties in het verder optimaliseren en accelereren van uw organisatie.

Hoe? De snelheid zit ‘m in de vertraging!  

Strategie


Strategie gaat om het maken van toekomstgerichte keuzes. Heel veel managers voelen zich thuis bij strategische planning en de uitvoering hiervan. Dit mag echter niet verward worden met STRATEGIE. 


Strategie betekent harde keuzes maken en daar vol op in zetten! 

Dat brengt ons bij de tweede uitdaging van strategie. Strategie gaat enerzijds gepaard met energie, passie en activiteit. Anderzijds gaat strategie gepaard met angst en onzekerheid en gevoel van ongemak. Dit is ook een aspect dat (senior) managers moeten accepteren. 

Hiermee komen wij bij het doel van strategie: niet het verkleinen van de risico's, maar het vergroten van de kans op SUCCES! 


OGSM - Objective, Goals, Strategies, Measurements

ACIM ondersteunt u graag in het (her)schrijven van uw strategie gebaseerd op het OGSM-model. Wij hanteren hierbij 3 uitgangspunten:

  1. Eenvoudig
  2. Niet perfect
  3. Logica


OGSM staat voor Objective, Goals, Strategies, Measurements. De kracht van dit model ligt in 2 facetten, een duidelijk doelen doen. Daarnaast kenmerkt dit model zich door gedragenheid in alle geledingen. 


Naast strategie is het ook van groot belang om een goed tactisch en operationeel management neer te zetten. Deze liggen namelijk allemaal in elkaars verlengde. Van groot belang hierbij is dat de operationele doelstellingen (dagdagelijks) volledig aansluiten bij de tactische doelstellingen (korte / middellange termijn) ter realisatie van de strategie (lange termijn). ACIM kan u hierin volledig ondersteunen. 

Tactisch


Tactisch management borgt in mijn ogen maar 1 doelstelling: het realiseren van het doel (strategie)!


Tactisch management omvat de realisatie van de financiële en niet financiële doelstellingen. Als organisatie ontwikkelt u hiervoor middelen ter ondersteuning om de doelstellingen te realiseren. 

Tactisch management kenmerkt zich door het neerzetten van korte tot middellange termijn doelstellingen waarbij de nadruk ligt op de uitvoering!


Ownership

Essentieel hierin is ownership. Ownership in woord en daad die behoort bij de functie (job profile). 

 

Alle doelstellingen en bijbehorende beslissingen die op dit niveau gezet en genomen moeten worden moeten 100% bijdragen aan de strategie. Elementen die hierbij aan bod komen zijn:

  • Inkoop
  • Verkoop (Value selling techniques)
  • Marketing
  • Finance
  • HR
  • R&D / Innovatie


Stuurwiel

Tactische doelstellingen kenmerken zich als concrete doelstellingen - SMART. Tactisch management is het stuurwiel van uw organisatie en beweegt u van links naar rechts en naar voren of even een stapje terug naar achteren. 


Heeft u als organisatie uw strategie goed staan en bent u nog wel op zoek naar optimalisatie van het tactische niveau dan ondersteunt Altena Consultancy u hierin graag. Geïnteresseerd hoe ik uw organisatie hierin verder kan ondersteunen? Neemt u dan vrijblijvend contact met mij op voor een eerste kennismaking. 

Operationeel


Operationeel management omvat het toewijzen van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden aan mensen en tevens het verschaffen van de juiste middelen om de tactische en strategische doelstellingen te gaan realiseren.


Oftewel, het uitvoerende niveau.

DOEN!


Operationele werkzaamheden betreft de dagdagelijkse activiteiten die werknemers uitvoeren. De belangrijkste vragen die spelen bij operationeel management zijn vragen als:

  • Hoe?
  • Wie?
  • Wat?
  • Waar?
  • Wanneer?


Meten is weten!

De samenstelling van uw team is hierin ongelofelijk belangrijk. Heeft u de juiste mensen met de juiste kwaliteiten op de juiste plek? Hoe is uw RASCI opgesteld en ingevuld?


Operationele doelstelling ondersteunen direct de tactische doelstellingen. Een efficient en effectief meetinstrument zijn operationele rapporten die inzicht verschaffen in elementaire zaken als voorraadniveaus, openstaande orders, betaalgedrag, baseline vs promo, prijselasticiteit, etc.


Leidinggevenden (operationele managers) gebruiken deze rapporten om zowel intern te sturen als extern bij de klant. Zij bewaken het operationele proces zodat uiteindelijke de strategische doelstellingen worden gerealiseerd. 


Heeft u als organisatie uw strategie en tactiek goed staan en bent u nog wel op zoek naar optimalisatie van het operationele niveau dan ondersteunt Altena Consultancy u hierin graag. Geïnteresseerd hoe ik uw organisatie hierin verder kan ondersteunen? Neemt u dan vrijblijvend contact met mij op voor een eerste afspraak. 

Coaching


Er bestaan verschillende definities over coaching, voor mij is het persoonlijk leren en begeleiden. Het is de meeste persoonlijke manier van leren en ontwikkelen.


Mijn definitie: coaching is mensen begeleiden met als doel een positieve ontwikkeling te realiseren in persoonlijke groei.

.

STAR-R

Mijn manier van coachen en begeleiding is aan de hand van het STARR-model. STARR staat voor:

Situatie, Taak, Aanpak, Resultaat en Reflectie. De laatste R is een toevoeging aan het bestaande en meeste voorkomende model van STAR. 


Zelfreflectie

In mijn model is (zelf) Reflectie een absolute must in een coaching proces. Mijn ervaring leert als mensen ook in staat zijn (zelf)reflectie toe te passen hun learning curve sneller stijgt. Het STARR model is op alle afdelingen en functieniveaus (van junior tot CEO level) van toepassing en past ook zeer goed in een internationale omgeving. 


Naast bovenstaand model train en coach ik uw mensen graag in de Push & Pull - communicatietechnieken van Heron.

In totaal beslaat deze techniek 6 vormen van communicatie. Enkele doelstellingen van deze communicatietechniek zijn de volgende:

  • Vanuit jezelf begrijpen hoe je interacteert met je collega/klant.
  • Begrijpen hoe je wordt gehoord (verbaal en non-verbaal)
  • Weten welke gesprekstechniek je wanneer wel/niet inzet


Graag zet ik mijn jarenlange (internationale) ervaring ook in voor uw teamleden en/of individuele collega's. Wilt u zelf externe coaching, dan kan ik deze ook voor u verzorgen. 


Geïnteresseerd en wilt u meer weten hoe ik uw team of uzelf naar een next level kan coachen neemt u dan contact met mij op!

Interim Management


Naast de genoemde ondersteuning die ik u kan geven op strategie en/of tactisch en/of operationeel en/of coaching ben ik ook beschikbaar voor interim opdrachten. 


Het kan hier gaan om tijdelijk vervanging, het opzetten van new business of extra ondersteuning (sparringpartner) bij grote (internationale) klantendossiers of andere redenen zoals vervanging zwangersverlof, tijdelijke opvulling vacature, tijdelijk project, etc..

.

Hieronder enkele redenen waarom wij samen kunnen werken bij een interim opdracht:


  • Ruime (internationale) ervaring
  • Opstarten van een nieuw commercieel team (Marketing, Sales, Demand Planning) 
  • Coaching en (aan)sturing van uw commerciële team
  • Trainen van uw sales team: Strategic Selling & Negotiation / Value Selling
  • Aanboren en/of openbreken van nieuwe markten
  • Ontwikkelen en introduceren nieuwe product/markt combinaties / merken
  • Jaaronderhandeling Retail en/of B2B
  • Behoefte aan een ervaren sparringpartner
  • Kostenbesparing door organisatie optimalisatie op advies, training en coaching


  • Inzetbaar op diverse niveaus zoals Sales (Commercial Director, Sales Director, Key Account Manager, Field Sales Manager), Marketing (Branding, Customer Insights) of als Business Coach voor alle lagen in de organisatie.


Graag kom ik met u in gesprek om de mogelijkheden te bespreken hoe ik uw organisatie tijdelijk kan ondersteunen. U kunt mij hierover contacteren op telefoonnummer 06-18752528. Een e-mail sturen mag natuurlijk ook naar e.altena@altenaconsultancy.nl.